Tysk maskin, Danskt mod och några spottkoppar.

Em rullar på, idag Danmark . Portugal samt just nu slutet på Holland - Tyskland. Såg endast delar av första matchen då jag hade en princesstidning, två döttrar vid sidan och endast ena ögat på tv n...men jag gillar Danmark för den fotboll de vill och vågar spela. Tyvärr förlorade de tillslut ikväll ändå, men trots 2-0 underläge vägrar de börja spela "högrisk" spel, eller långa chans bollar på en lång Bendtner. De spelar vidare med sitt passningsinriktade fotboll med sjävförtroende, kommer ikapp till 2-2 men tyvärr räckte det till slut inte till poäng i denna match då Portugal satte trean i slutsekunderna. MEN ska man förlora ska man göra det med heder, mod och något man ändå kan stå för, där har vårt landslag något att lära efter första matchen.

Tyskland, min och många andras favorit till EM guldet, vann nyss stabilt mot Holland. Inget har fått mig att tvivla efter denna match. Tyskland är grymt imponerande att se och de två målen de gör innehöll så mycket härliga detaljer att jag rös och ryser igen då jag tänker på dem.


Jag har hyllat några spelare i EM tidigare, nu ska jag vara svensk och titta på det som är dåligt och pessimistiskt. Finns tre spelare som jag suttit framför  tv:n och irriterat mig på några gånger under de matcher de vart delaktiga.

1. Arjen Robben, Holland. Oj, vilken svacka. Man skulle kunna ställa en "betongsugga" ivägen och han skulle ändå skära in och försöka avsluta i bortre med vänstern OCH bli av med bollen. Passa fungerar inte och att någon gång hota att gå till höger verkar OMÖJLIGT.

2. Merieles, Portugal. En spelare jag aldrig har sett bra, inte heller i Chelsea. Utseende mässigt verkar han vara en tuffing men ingen ramlar, gnäller och åmar sig mer efter närkamper där han oftast försöker filma till sig fördelar. En spelare jag själv hade försökt sparka till månen varje träning om jag hade haft honom i samma lag....kanske den funktionen han har, elda upp lagkamraterna på träning?

3. Richard Dunne, Irland. Den sämsta fotbolls spelaren i hela EM, räcker så.



Till de "positivas" skara kan jag lägga en handfull tyskar, framförallt Schwensteiger, Özil och Gomez.


Träning för oss ikväll, Henrik hade utvärdering och lugn träning med laget. Imorgon träning 19.00 och på Söndag spelar vi hemma mot Forsa.


Ikväll vann Ljusne med 2-1 mot Bergvik, där hade Bergvik ledningen med 0-1 i halvtid. Så fortsatt serieledning för Ljusne.

Trönö vann mot Delsbo borta med 0-2, just nu är tre lag i Söderhamns Kommun etta, två och trea i serien....



Tjingeling!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0