Smyger igång, fotboll i semestertider och Juni månads spelare i SFF!

Eftersom att det är den fina siffran 14 i almanackan idag smyger bloggen igång igen, sakta men säkert….. Jag tar det som en komplimang att några av er har fortsatt klicka in på denna sida även i semestertider, antalet besökare här klev nyligen över 50 000!?! Intresset fortsatt stort för Söderhamns FF och det som, ofta slarvigt/ banalt, ibland kanske intressant/ hjärtligt,  skrivs ned med mina ord här på sidan.

Då fortsätter jag kluddra ned det som snurrar i mitt huvud ett tag till…

Även i fortsättningen bara mina sanningar, mina tankar och mina synpunkter. Inte föreningen SFF eller någon annan tränare/spelares.

 

 

Fastän A-truppen och bloggen vart i viloläge så har det inte gått att hålla fotbollen helt utanför livet och vardagen, giftet finns i blodet även då. Mellan bad, musik, utflykter, gitarr,  fiske, film och grillning har jag naturligtvis missbrukat en del….

 

Bl.a. har jag

  • vart på möte med inblandade från båda föreningarna SFF och Norrala. Handlade om hur vi kan få ut ännu mer av samarbetet och jag tycker vi kom fram till några punkter som kommer få samarbetet att bli ännu bättre i höst. Jag tror och hoppas båda föreningarna gör en strålande höstsäsong!
  • sett ett inslag om Hedvall i Fotbollskväll, ett inslag om hans situation som bänkspelare i Gefle och alla säsonger utan ens ett inhopp. Det klarade han galant! Först ”Offside” och nu fotbollskväll, Emil uppmärksammas!
  • läst i tidningarna om något jag redan visste om, Ivan och Lundströms förfrågan om provträning i Hudiksvalls FF. Roligt att våra spelare uppmärksammas på olika vis, det visar att vi gör saker bra i A-laget. Jag blev lite förvånad (kanske även lite glad) att inte många fler av SFFs spelare fanns med…..Jag hoppas såklart att vi i SFFA får starkast möjliga lag i kampen om serieseger i höst….MEN jag tycker aldrig att man ska stå i vägen för spelare som har chansen att klättra i seriesystemet, framförallt nu när det handlar om två divisioner.
  • spelat ”bya” turnering i Trönö med bl.a. mina syrror, släkting Hanna och ”Lilla” Wallgren. 2X10 minuters matcher. I tre av fyra matcher var det riktigt roligt, sju månaders abstinens skulle ut, i sista matchen, finalen, gjorde mitt sju månaders uppehåll från fotbollsträning sig rejält påmind och jag krampade i muskler jag inte trodde fanns. Dagen efter kom jag knappt ur sängen av träningsvärken, hjälpte inte att jag försökte mjuka upp dem på dansbanan på kvällen, reality check - HELLO!…..Finalen förlorade vi på golden goal dessutom…
  • jag och farsgubben åkte till Sandviken och såg Sandvikens IF – IK Frej i division ett. Vi valde den före Gefle – GAIS, mest för att jag aldrig sett en division ett match förut. Jag ville se vad som var de största skillnaderna på dessa spelare och lagens spel gentemot oss i Söderhamns FFs A-lag. Ville även se IK Frej som vi i SFF mött några gånger i division två. Finns en spelare där som jag mött och alltid tyckt vart en svår motståndare, Sebastian Jurell, en spelskicklig innerfältare. Han skruvade in en frispark i denna match med vänstern och var bra även i division ett. Sandviken började matchen riktigt bra och då syntes skillnad mot oss framförallt i tempo i passningar, snabbhet hos spelarna, beslutsfattande och säkerhet i positionsspel i försvarsspelet. Men det varade bara i ca 30 minuter, sedan var jag inte imponerad av speciellt mycket. Då blev det allt som oftast för långt mellan lagdelar och hafsigt, slarvigt spel. Lätt att vara ”staketvärldsmästare” ibland…..En del individuell glans bjöds vi dock på, .framförallt av båda lagens vänsterbackar, i Frej en ”gammal” allsvensk bekantskap i Pierre Gallo. Matchen slutade 1-1.
  • Följt följetongen om Zlatan i media, inte helt klart men det verkar luta åt Paris för vår världsstjärna. Och varför inte? Med det lag Paris SG verkar dra ihop kommer de nog inte ha sämre chanser till att gå långt i Champions League än Milan…

 

 

 

I veckan drar SFFs A-lag igång med förberedelserna inför höstsäsongen.

Första träningen Torsdagen den 19/7 kl 19.00, Träning Fredag och sedan Lördag träningsmatch mot Hille (div 3) i Gävle.

 

SFFs spelare har förhoppningsvis följt Åsas träningsschema. Förhoppningsvis har de också hunnit kopplat av och byggt upp det sug, den vilja och den hunger som kommer att krävas för att göra en liknande höst som vår.

Vi ledare börjar bli oerhört sugna på att dra igång igen, vi står inför en otroligt rolig utmaning dessa tre månader, och hösten ska tillhöra SFF!

 

”Månadens spelare” juni i SFFs A-lag, med motiveringen:

 

”Denna säsongs kanske största skräll i de flesta startelvor om vi hade pratat om laguppställningar inför säsongen. Ett klart bevis på att spelare utvecklas i Söderhamns A-lag.

 Inte så stor skräll att han spelat mycket men att han gjort det som mittback, med bra huvudspel, bra positionsspel och tufft närkampsspel har nog för de flesta vart en stor överraskning. Förut var han en mittfältspelare med bra speluppfattning och djupledslöpningar men då konkurrensen på SFFs tremanna mittfält i år är mördande har han tagit den chans han fick som mittback och gjort det med bravur! Förutom att han varje match vill få med något av dessa tre ”sämre” detaljer: en dålig filmning, en höftsving på en motspelare eller en indianpassning så har han spelat stabilt på sin ”nya” position.

Att han sedan är ambitiös, fotbollssmart och träningsvillig gör inte utsikterna för fortsatt utveckling sämre.

.

Juni månads spelare i SFF enligt Forne14:

 

Felix ”Tvättbrädan” Lingman

 

Också lite musik som avslutning.

Semesterns mest spelade låt av mig:

Naturligtvis "One big Holiday" med My Morning Jacket

http://www.youtube.com/watch?v=8-5gipOwIbM

 

 

 

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0