En pojkes försvarstal...

Jag hade inte tänkt kommentera detta. Men jag kan tyvärr inte låta bli...



Dennis "Denka" Olsson, i sin blogg om vår insats när vi blev utslagna ur Kommunmästerskapet 2012 av Trönö IK:


"I den första semifinalen var det förra årets division.III-lag som mötes i en match som jag under de första 20 minuterna vill kalla den tråkigaste matchen i turneringens historia. Jag kan inte begripa hur man ur SFF:s synvinkel ens vill stå för den sortens insats. Man försvarade i ett handbollsliknande försvar, med Tommy Söderberg "flytta-gubbar-och-täcka-yta" influenser. Man var aldrig över mittlinjen med någon spelare i defensiven, och naturligtvis fattar väl jag också att det fanns en tanke med det, men helt allvarligt fattar jag den inte. Kliv fram och spela det spel man kan, och har kvalitéer för, och förlorar vi då, ja då har vi gjort det som män. Och det är ju här Al Pacinos rollkaraktär, Tony D'Amato, i "Any Given Sunday" måste citeras;
"On any given Sunday you're gonna win or you're gonna lose. The point is - can you win or lose like a man?"

Jag anser att man i såna här sammanhang ska visa upp att man VILL vinna, och inte att man hoppas vinna på motståndets svagheter. SFF försökte inte, förrän det var för sent, och förtjänade inte en finalplats. Trönö gjorde inte heller någon succé insats rent spelmässigt, men för att vara ensam att försöka dansa, så gjorde man det bra, och förtjänade segern.


Nu har jag hört och läst dels om att Trönö var taktiskt smarta, dels om att SFF fick ändra plan för att Trönö stod och rullade på egen planhalva. Grejen är ju den att med den kompakta defensiv som SFF-spelade hade ju Tommy W i TIK varit dum i huvudet om han beordrat full fart framåt. Så man kan ju säga att Trönös taktik med att rulla mellan sig på egen planhalva indirekt blev ett måste eftersom SFF vägrade att kliva fram"

Jag är fortfarande helt övertygad om att SFF hade vunnit om man blåst på från start. Det är verkligen enkelt att sätta = (likamed-tecken) på SFF:s insats igår med den mot samma lag på Hällåsen i somras"



Jag tycker det är roligt när folk tycker sig veta saker OCH vågar skriva och stå för dem. En sådan är Dennis.
Jag tänker inte starta något sorts "bloggkrig" såklart, inte mot Dennis som verkar kunna/kan väldigt mycket, jag har säkert inte en chans. Jag är en simpel f.d. spelare som nu ska försöka bli en ok tränare och kanske inte alls kommit långt på min resa som fotbollsexpert...
Jag har en blogg för att jag tycker den fungerar bra som en ventil för mina tankar och mina känslor som ofta är högt och lågt, speciellt när det kommer till Söderhamns FF och fotboll/futsal och spelare i vårt lag. Den bidrar också förhoppningsvis med ett intresse för Söderhamns SFFs fotbollslag.

MEN!
Men om jag får kommentera hans något hårda ord om vår insats i Söndags och från i somras!?!
Trönö försökte ensam att dansa? Det var ETT lag på den planen som spelade försvarsspel när de inte hade bollen och öste på i ANFALLSSPELET när man hade bollen. Det var inte Trönö. De första 10 minuterna var kanske de tråkigaste i km:s historia, det kan jag hålla med om. MEN hur i hellskotta Dennis kan vända det till att bli vår pinsamhet i denna match, inte TRÖNÖS!?! det är förbryllande! Ett lag som ifjol slutade före oss i division tre och som också har fina futsalspelare rullar boll på egen planhalva och vill inte anfalla?. Vi ville försvara och vi ville anfalla dessa 10 minuter, basta!

Jag har fått höra från några av SFFs "pojkar" att vi skulle fortsatt med vårt försvarsspel i 30 minuter. Ok, jag förstår tanken men skulle inte kunnat stå för det, även om vi vunnit på straffar efter 0-0.
Tommy hade ALDRIG beordrat anfallsspel, han är för smart för det, Tommy är en mycket bra kille, eller man, och säkert också en bra tränare och en människa jag gillar. Jag beordrade högt försvarsspel och att vi skulle ta bollen, jag var för stolt för att fortsätta med vårt vattentäta försvarsspel. Det förstod Tommy. Då vann Trönö. Men om vi hade vart i samma status quo som i de första tio minuterna i trettio minuter, vilka hade då SIK tvekat att skicka en injudan till i 2013 års KM?


MEN
Låt oss leka med tanken att vi skulle mött LAIK i semifinal....de skulle såklart spela med sin tighta 2-2 box på egen planhalva och VI skulle rullat bollen på egen planhalva i 10-30 minuter. Mycket intressant att då höra vad som hade sagts/skrivits om den matchen. Min gissning är att vi då skulle bli klandrade för att inte våga anfalla när vi har bollen, vi som har så bra spelare,  vi skulle vart rädda pojkar på egen planhalva mot LAIKs ogenomträngliga smarta försvarssspel med sina härliga omställningar med Mancuso, Bcheri med flera....

Sedan skriver Dennis att han inte fattar vårt kompakta försvarsspel. Och han lägger ut en video som visar det. Det jag ser på den videon är ett fantastiskt kompakt försvarsspel, underbart! Trönö ville inte ens anfalla mot det och det är precis det försvarsspelet vi måste lyckas med till 100% om vi ska ha en chans i helgens sm spel i Västerås! Bra killar, eller SFFs MÄN om ni så vill!

Sedan tycker jag att min/vår plan B,  som jag slarvigt försökt instruera/förklara till våra spelare, är det jag ångrar en del ..det tar jag på mig. Där är/var vi osäkra och där förlorar vi matchen. Den ska nu skrotas för en "Old School" SFF modell för futsal som spelarna, de flesta i alla fall, känner igen och kan spela. Plan B blir back to basic.

Trönö vann matchen. Rättvist, det lag som gör flest mål förtjänar ALLTID segern. Vi gjorde inte heller mål i spel fyra vs fyra då vi väl hade bollen de sista 20 minuterna, det var en mindre bra prestation, och i visssa sekvenser bra prestationer av en bra målvakt i Emil Johansson, där måste vi vara bättre i helgen. Men att Trönö var det lag som försökte dansa. Det kan ingen lura i mig. Om jag alltid är färgad i det jag skriver i SFFs favör såklart, jag är en förbannad förlorare, men INGEN kan påstå att detta stämmer om man inte på något sätt har något personligt mot mig eller i bästa fall SFF.


Det som ska sägas i allt detta är att jag prentat in i mina spelare att ALLA lag vi mötte i helgen var Västerås IK samt ett lag från Futsal ligan i sverige.. Det har de i publiken inte vetat. Jag har hela tiden sagt att denna turnering är ett genrep inför SM spelet. Bästa möjliga motstånd. Synd att vi inte fick testa vår plan A mot ett riktigt bra spelande lag, förutom Stugsund då (vinst 3-2). Kanske var jag en idiot som inte tänkte att Sandarne var Sandarne, Bergvik var Bergvik, men jag ville förbereda våra spelare för Lördagen i Västerås och när det inte haglar tillfällen att testa det man tränar på var KM ett bra tillfälle.
Vi kanske får stordäng där i SM, spelar vi som i de sista 20 minuter mot Trönö får vi det. Spelar vi som i de första 10 och möter ett lag som vågar anfalla, då hoppas jag vi får med oss en bra prestation och kanske också ett resultat! Och med en bättre "plan B" såklart, det tar jag på mig.


Inget ont om Dennis, han har all rätt att skriva detta och tycka detta.
Jag skrev t.o.m. att jag var en bra futsaltränare i SFF till Denka då vi smsade i helgen, ( då han berömde nr 14 i SFF) såklart med glimten i ögat men visst tror jag på mig själv också. Dock kan och vet jag inte allt. Långt ifrån. Men en del saker kan jag. OCH dansa det kan jag och en man,  det är jag också....

Imorgon fys med Åsa i spegelsalen kl 16.30.

Onsdag futsal i Ljusne kl 21.00

Torsdag futsal i Ljusne kl 21.00



Motståndet klart inför helgen, det blev Ervalla SK, ett drillat futsal lag och ett division fem lag i fotboll. Kommer bli en match vi kan spela helt utan press, precis lika som mot Västerås IK (division 2).

Kolla Ervalla SK, som har kände tillslagsexperten Eija Feodorof som futsaltränare, här:

http://www.youtube.com/watch?v=s9qrQ00qGLQ

http://www.youtube.com/watch?v=_Sf2nnxWJBo&feature=related

http://www.laget.se/ERVALLASK/



Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0