Stolt Svensk!

Sverige vinner med 3-2 hemma mot Holland och är klara för EM. SÅ JÄVLA SKÖN MATCH!

Taktiskt såg matchen ut ungefär som en allsvensk match mellan Gefle - Elfsborg, fast på speed. 4-4-2 vs 4-2-3-1. Sverige och Hamren hade gjort hemläxan, skrotat 4-2-3-1 och hög press från första mötet, skrotat tanken att slå Holland på deras sätt att spela fotboll med tålamod och bollinnehav, en mer "realistisk" inställning till uppgiften.
Ett Lagerbäck kompakt 4-4-2 med minmala ytor mellan lagdelarna, spel på utsidan av laget men kompakt centralt, två hårt jobbande forwards och ta till vara på de chanser man får att ställa om samt fasta situationer. Och hur man genomförde det!

Holland mycket boll, men mestadels spel utanför Sverige lag och inte som i förra matchen borta då bollarna skar genom Sverige som en varm kniv i smör.
Hollands spel ofta fint men som Källström sa efter matchen, reultatet och poängen är det som kommer att leva kvar, hur det såg ut är en bisak.

Mellberg tillbaka och en sådan vinnarskalle vill man aldrig vara utan, Lustig gjorde sin bästa landskamp någonsin, Elmander sprang som bara han kan men denna gång visade han stundtals prov på tekniska nummer också och han låg bakom två mål, jag kan fortsätta i evigheter, en magisk insats, det enda sättet att spöa Holland.

Jag fick direkt efter Källströms frisparks mål en massa meddelanden om att den höll Dahlin klass, det kallar jag komplimang! Dock enklare att göra dessa på Hällåsen i division tre mot lag som Brynäs m.m., en helt annan att göra det på ett kokande Råsunda mot världens bästa lag, där visade Kongo Kim prov på mental styrka utöver det vanliga.

Och vem saknade Zlatan? Hur gör Hamren nu? Mycket hinner ju hända på 6 månader, Zlatan kan komma i kanonform igen fysiskt men hade EM vart inom en snar framtid hoppas jag Hamren hade vågat peta Zlatan. LAGET är alltid viktigare än en spelare, en klyscha som denna match verkligen visar stämmer. Men hur fan skulle Zlatan ta en petning?

Ikväll somnar jag som en stolt fotbollsintresserad svensk.


Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Per

Hörde annat Benny...att Du skickade ut SMS om Dahlin-klass på Kimpas fina. Men jag håller inte med - KongoKim kommer ALDRIG att nå Dahlinklass.

2011-10-12 @ 15:23:46
Postat av: nrfjorton

OK Per, jag skickade faktiskt ETT sådant sms och det var till Henrik, bara för att han aldrig skulle ge mig den credden... hahahahaha

2011-10-12 @ 17:10:50
Postat av: Denka

Kan nog inte hålla med om att det var ett 4-4-2 vi tillämpade i bragdmatchen, men den diskussionen behöver vi inte ha här. Kul att du fortsätter skriva iallafall, så jag har något att läsa på skithuset....

2011-10-16 @ 19:26:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0