Världens roligaste sport!

Kan inte sticka under stolen med att jag tycker futsal är världens roligaste sport att utöva själv. Skulle idrotter sorteras i nummerordning i hur roligt jag tycker det är att utöva dem skulle det så ut som följande:

1. Futsal
2. Fotboll
3. Badminton
4. Softtennis
5. Ishockey

Imorse hade vi årets första futsal träning i SFF, i a-hallen, den perfekta föräldratiden 09.00. Vad spelarna tycker om den tiden ska jag låta vara osagt men för mig är den perfekt! Träningen är för de i laget som tycker futsal är roligt och som vill spela sm futsal kvalet som börjar om ca. en månad.
Futsal och fotboll är två olika sporter, det är jag helt medveten om. Det vi kan ta med oss till "vanlig" fotboll är tempot, konditionsträningen, snabbheten som krävs i tanke och ben och till viss del även teknik samt förmågan att ta till sig taktiska detaljer. Och att TÄVLA är enligt mig alltid viktigt, man ska tävla, tävling driver oss till att bli bättre, blir vi bättre är sannolikheten större att vi vinner och att vinna, det är det roligaste som finns! Futsal ger oss chansen att tävla vindertid.

De tekniska momenten med en futsalboll och en vanlig boll skiljer sig dock en hel del samt att underlaget i en idrottshall och på en konstgräs/vanligt gräsplan ger helt andra förutsättningar och "känsla" i alla tekniska moment. Detta syntes om inte annat i dagens uppvärmning då relativt enkla mottagingar, drivningar, vändningar och finter för en del lirare såg rätt komplicerat ut. Rostigt kanske är det rätta ordet då det var ett tag sedan vi tränade futsal, helt naturligt att det finns en viss rost då. När vi spelade varierade kvaliteen i spelet också, stundtals glimrade det till med fina kombinationer i anfallen och individuella prestationer som gjorde att jag längtar tills vi får spela tävlingsmatcher mot andra lag, men ibland taktiska och tekniska misstag som gör att jag tycker det är tur att vi har några träningar på oss att fila på dessa bitar.

14 spelare, Tre lag,  och jag väljer att nämna vinnarna i dagens spel först:
Martin Jonsson, Stefcho, Magnus Wallgren, Simon Åberg samt Ivan (som efter vissa protester dock fick lämna det mest vinnande laget efter skadekänning på Fredrik Stenberg i blått lag)

Blått lag: Lucas D, Joel N, Fredrik S, Ivan, Besse

Rött lag: Poppe, Tommy, Spång, Johan E

Målvakt: Blomman




I onsdags hade vi frivillig träning i DINA hallen. 17 spelare om jag minns rätt. En bra siffra och många verkar tycka att detta med uppehåll är onödigt...


I Torsdags presenterades en nyhet för oss i SFF. Vi inleder ett samarbete med Norrala IF. Vårt lag SFFT går i graven och vi ska istället samarbeta med Norrala i division fem. Detta leder till att vi kan ha ett trappsteg med oss i fyran, Norrala i femman, SFF/NIF2 i sexan samt ett gemensamt PA lag.
Bara ordet samarbete får mig att bli positiv. Tänk om vi kan ha ett till möte om 3-4 år där 5-6 klubbar finns med som godsvagnar, dragna av "loket" SFF, där ALLA känner att de får ut något av samarbetet. Tänk ett trappsteg med ett division ett lag, två division tre lag, ett division fyra lag samt ett division fem lag. Ett pojkallsvenskt lag som spelar i "elit" serien med möten mot lag som AIK, Brommapojkarna m.m.
En Utopi? Jag väljer att drömma i alla fall....

Norrala har jag aldrig hört något negativt om och de har en charmig hemmaarena i Borg så jag hoppas detta blir en bra start mot något större.

Måste själv ut och löpa efter dagens futsalpass, kampen mot känslorna att sluta fortsätter---och adrenalinet måste ut!






Tjingeling!






Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Schysst sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2012-01-12 @ 22:49:14
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0