Bandy och futsal

Igår var jag på min första bandymatch på 7-8 år, med maestro, Lars Edling och Hedvall. Det som slog mig mest var:
A) vilken salig blandning av människor som fyllde läktarna, Alla kategorier av folk fanns nog representerade där..
B) 2200 människor i publiken, tänk om vi hade haft det på våra hemmamatcher!
C) Jag är fortfarande inte såld på bandy även om jag nu ser tjusningen med sporten mer än vad jag gjort tidigare.
Fredagskvällen med Broberg blir som en rolig "happening", fyrverkerier och en anledning till att umgås med människor, dricka något gott och skrika ut sina känslor tillsammans.

När jag klagande undrar varför en sådan fin sport som fotboll, när den spelas på Hällåsen, bara har 200-300 besökare på matcherna får jag till svars att Broberg faktiskt spelar i högsta serien och vi i lingonserierna.
Inget facit, bara min teori, men om man tar ut de som bara går på bandy för att se på spelet så tror jag inte siffran skulle bli mycket högre än 300 personer på dessa matcher heller...
Det händer då och då att folk tar med sin en kylbag på våra matcher på sommaren också men då undrar alla vad det är för idioter som sitter och dricker öl på läktaren på en fotbollsmatch. Där finns ju ungdomar, barn och sådana vi ska vara förebilder för, pojk och flicklag. Igår såg jag dyngraka personer, köa till korvkioskerna med barn framför sig, vuxna människor stå med sina vänner och familjer och dricka glögg och öl på läktarna, tonårstjejer/killar som sprang och tittade mer på läktaren efter "någon" än på matchen. Och allt detta är helt naturligt, det har allltid vart så. Tradition. Den traditionen finns i bandyn, och mycket av denna publik är såklart där p.g.a. den.
Och jag klagar absolut inte, jag drack själv lite glögg på matchen och visst var det fin stämning på läktaren, matchen var också spännande och Broberg vann till slut efter att ha vänt ett 1-3 underläge till 5-4, starkt. Tycker även att bandyn gått mot rätt riktning och blivit mer fysisk, mer heta dueller, sådant som jag uppskattar och tidigare saknat.
Vi i SFF kan försöka lära en del från bandyn, försöka göra hemmamatcher till "happenings" för hela familjen. Folk som sjunger, fyrverkerier, roliga aktiviteter i halvtid m.m. och kanske kan vi höja vårt publiksnitt med några personer...Dock slopar vi vissa delar...

Ett annat sätt skulle såklart vara att vi blir lockande att komma och titta på rent sportsligt, ett välspelande division två/ett lag skulle såklart automatiskt höja publiksnittet, hoppas allt detta kan falla på plats inom några år....


Idag futsalträning i a-hallen, 11 spelare på plats. Tyvärr inga målvakter, Blomman i Manchester och Skhiri i Norge bl.a.

Uppvärmning, passningsövning och spel, fritt och mer taktiskt inriktat.
Och idag vann "Utmanarna" den avslutande matchen med 3-1.
Felix, Lucas, Spång, Filip E och Frank P vann matchen mot
Simon (Målvakt), Robin, Holm, Mange, Krister och Stef.
En blanding av att de taktiska direktiven från mig fortfarande är rätt färska för spelarna, upp till mig att förtydliga dem, samt trötta huvud och ben i de lägen som skapades...samt ett starkt utmanarlag!
"Utmanarna" gjorde det jag efterlyste, knöt näven och ville visa att de inte vara utmanarna utan tvärtom,  härligt!

Rolig start på helgen som vanligt.

Nu ska det städas och sedan läsa nya Offside som belöning, fina reportage om spelare som just har slutat spela bl.a.

På Torsdag börjar vi säsongen 2012, ska bli riktigt roligt!


Tjingeling!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0