Tredje förlusten..

...mot tredje division två motståndet.
Det blev tyvärr förlust i vår match mot HFF igår, slutsiffror 5-2. I soligt men kallt och blåsigt väder spelade vi en ganska märklig match på konstgräset. I första halvlek backar HFF hem och kontrar vasst mot oss samtidigt som vi gör en del individuella misstag och felbedömningar som föranleder mål. HFF är duktiga när lägen dyker upp och tar tillvara sina fillfällen att göra mål. De missar en chans men de övriga tre sätter de i första halvlek. Vi skapar ett riktigt fint läge då Lundström kommer förbi på sin kant och spelar snett inåt bakåt till Robert O som tyvärr ej får in bollen. Vårt mål tillkommer på straff sedan Simon efter en kort hörna dribblat sig in i straffområdet och blir fälld. Holm satte straffen säkert.
Ingen vidare första halvlek av något av lagen men starkt av HFF att göra tre mål på sina lägen.

I andra halvlek har vi en riktigt bra period i en halvtimme där vi också reducerar efter ett fint anfall där Anton hittar mig i mitten, jag spelar upp till Holm som lägger ut bollen till Lundström på kanten och sedan hittar Lundström mig i straffområdet och jag pangar upp bollen resolut i krysset med högern (sista meningen ska vara en dålig träff med högern som tar på en motståndare och seglar över målvakten och studsar in, hade dock vart roligare med det första alternativet). Mål blev det i alla fall och jag har en fin vana att göra mål mot just Hudik.
I detta skede av matchen är jag övertygad om att vi kommer vända resultatet. Johan P kommer in och i sin första bollberöring har han ett friläge där hemmamålvakten avvärjer bra. Vi har uppskattningsvis 10-2 i hörnor i andra halvlek och det är nära vid någon av dessa och en HFF spelare blir utvisad efter sitt andra gula kort (hemmalaget tilläts ändå att spela med elva man då det är träningsmatch). Vår offensiva fyra vinner ofta tillbaka bollen i detta skede av matchen eller tvingar hemmalaget till svåra uppspel. Robert o och Stefcho har också fina lägen att göra mål men istället sticker HFF upp och sätter 4-2 efter en fin långboll och ett snyggt avslut. Hemmalaget tar efter målet över sista kvarten och kan även göra 5-2 efter en klurig hörnvariant där vi inte få gå bort oss så enkelt.

HFF vinner rättvist med tanke på första halvlek och det faktum att de gör fem mål vilket är väldigt bra.
Vi gav oss själva chansen i andra halvlek då vi spelade bättre i både försvar och anfallsspelet och sånär kvitterar till 3-3 vid några tillfällen. Att vi förlorar andra halvlek med 2-1 känns märkligt men det spelar som tur är ingen roll i detta skede av säsongen. Jag ska dock inte sticka under stolen med att det svider att förlora mot Hudik.

Nu har vi spelat tre matcher mot bra motstånd och förlorat med 3-1, 4-1 och 5-2. Vad är det då som skiljer oss mot dessa lag? Svårt att peka på något speciellt, vi har bara vart nästintill chanslösa i en halvlek av dessa sex (andra mot Strömsberg) men något jag tycker att man kan peka på är att dessa lag är ruggigt effektiva på att straffa oss då vi gör misstag. Inte bara genom att skapa ett läge för mål utan även att sätta dit bollen i mål resolut. 
En annan detalj är att dessa lag är relativt stabila i hela matcherna. Vi pendlar lite för mycket i vår nivå och vi är lite svajigare i matcherna. Men trots tre förluster kan vi ta med oss mycket från dessa matcher. Det går inte att bjuda på tillfällen mot bättre lag, då blir man straffad. Ska vi vinna sådana här matcher måste vi sätta de lägen som vi skapar och vi ska jobba på att göra våra bra perioder i matcherna längre, helst 93 minuter.

Många spelare har testats på olika positioner och vi kan naturligtvis inte vara tajta och samspelta som lag ännu men när vi hittat dit kommer vi att släppa in färre mål, det är jag övertygad om.
Så här har startelvorna sett ut i dessa tre matcher:

SIF
Skhiri
Tommy  Strid  Simon   Benny

    Pontus   Robin

Victor
Lundström              Holm
Ivan

Strömsberg
Blom
Tommy  Adde Pontus   Benny

    Spång   Robin

Stefcho
Lundström              Mackan
Ivan

HFF
Blom
Tommy  Spång  Simon   Benny

    Victor   Robin

Robert O
Lundström              Stefcho
Holm


Nästa match spelas mot ett division tre lag från Dalarna, Ludvika, och då får vi kanske det första kvittot på hur vi ligger till mot, på pappret, mer likvärdigt motstånd.

Personligen var jag rätt missnöjd med min första halvlek som ytterback. Var inte så delaktig på offensiv planhalva och blev överspelad några gånger på kanten då Spång eller Simon kom till bra undsättning. I andra fick jag spela defensiv mittfältare och då gjorde jag en del bra aktioner, bl.a. målet och dess förspel men även där var jag en bit ifrån där jag vill vara. Förlorade bl.a. två nickduller, det får inte ske! Bara att träna på....

Efter matchen god middag hos systers familj i Trönö och melodifestival. Underbara barn överallt och full fart, bra motmedel mot förlustdepression....Jag och Thomas smög iväg och fick se en halvlek på matchen Milan - Juve.

Idag stack frugan på kryssning med några generationer sandelin/jonsson. Jag tog Hilma och Selma till Hällmyra för skidor med faster Annelie och kusin Emma och Örjans jänta Stella som hade pappa i Vasaloppsspåret.
Efter det lite tv skidor, bandy och sedan dansträning för Hilma. Vi är en lättsövd familj ikväll...

Sportlov, måste älska att vara lärare vid dessa tillfällen!

Träning i veckan:
Måndag, Tisdag, Onsdag, Torsdag och Fredag samt match Söndag.


Avslutar med ett skönt citat:

"Bättre leva med den bistra sanningen, än sväva på moln av lögn. Eller är det tvärt om?"

Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0