Smyger igång bloggen igen...

Halkade av någon anledning in på min gamla blogg igår och tyckte det var dags att smyga igång den igen, synd att kasta bort allt jag skrev om mitt kära SFF under försäsongen och delar av vårsäsongen 2011. Krutröken efter anledningen till att jag lade ned bloggen har också lagt sig..

Alla som följt SFF vet att detta hittills, resultatmässigt, vart året som gud glömde. Vi ligger sist, jepp, SIST!?!, i tabellen men ynka åtta poäng. Vi har tagit två segrar, två oavgjorda och förlorat nio!?! matcher.

Igår var vi till Sundsvall och förlorade mot serieettan Selånger med 4-0. Liknande scenario som i hemmamatchen mot Selånger. Helt ok första halvlek, i hemmamötet ledde vi t.o.m. med ett mål i paus men sedan drar Selånger ifrån i andra halvlek. Får kanske något billigt mål men de är lite för bra för oss och vinner båda mötena rättvist.
I gårdagens match och ställningen 0-0 drar "P" iväg ett rungande skott som går stolpe ut och i anfallet efter sätter Selånger istället 1-0 och sedan rullar det av bara farten in tre till....men som coach Henrik säger i dagens kuriren, det är inte i  denna match vi ska ta de poäng vi behöver för att spela vidare i division tre nästa säsong.

Höstens första match spelades hemma mot Sjötull och där ska jag vara ärlig och erkänna att Sjötull är bättre än oss i första halvlek och leder rättvist med 1-0, en ledning som skulle kunna vart större då de även missade en straff och brännde något till läge. I andra halvlek visar vi stolthet och höjjer oss några snäpp, får ett turligt mål genom ett misslyckat inlägg från Micke som målvakten kastar in och går sedan för vinst. Vi skapar lägen men har inte den kvalitee/medgång som krävs för ett vinstmål och som ett brev på posten skickar Sjötull en långboll i minut 93 över vår backlinje. Adam halkar i utrusningen och det gamla brasilianska SFF spöket Wallace gör 1-2....

Även denna match liknade vårens sista match. Sjötull rullade ut oss i första halvlek och leder med 3-1 i paus. Denna gång var det jag som gjorde vårt mål på ett långskott. I andra halvlek är vi överlägsna och jag reducerar på en av mina finaste frisparkar på ett antal år och vi har, utan att överdriva, ca 10 lägen att åtminstonde kvittera men förlorar även denna match med ett mål.

Svårt att sätta fingret på varför vi ligger sist förutom den enkla anledningen att vi naturligtvis förlorat för många matcher.
Min snabbanalys av varför vi förlorat nio matcher är att fotbollsmatcher avgörs i de båda straffområdena och där har vi vart för svaga både bakåt och framåt. I spelet "ute på planen" tycker jag enbart Hille, Selånger och periodvis Sjötull har vart vassare än oss men när bollen är i de områden där man vinner matcher, i boxarna, har ofta motståndarna vart hetare.
Vi har i de flesta matcher haft både fler avslut mot och på mål men ändå har vi allt som oftast gått som förlorare av planen.

Nu finns det olika vägar att gå. Lägga sig ned, tycka synd om sig själv, skylla på otur o.s.v. är en väg att gå.
En annan väg är att knyta handen i byxfickan, älska utmaningen, inse att vi fortfarande, hur konstigt det än låter, har alla möjligheter att klättra till säker mark då lagen ovanför oss inte är många poäng borta, träna för att bli bättre men framförallt älska att spela fotboll och tycka att det är förbannat kul att åka till Hällåsen vare sig det handlar om match eller träning.

På tisdag väntar derbyt mot Trönö. Trönö som vann matchen mot oss på Hällåsen med 1-0, en av de tyngre förlusterna i år. Det är många staketvärdsmästare som talat om för mig hur jävla dåliga vi var i den matchen och ja visst, vi gjorde kanske inte en grym insats men ska sanningen fram så hade vi två frilägen genom Stefcho och P och ett avslut som Holm, en meter från mållinjen, sköt stolpe stolpe ut. Trönö hade något halvläge de med men återigen handlar det om kvalitee när lägen skapas. Chansmässigt vann vi matchen men vi bjöd på ett farligt frisparksläge och Trönö gjorde mål på skottreturen. Jag skyller inte på otur utan inser att vi inte haft det som krävts när lägen skapats för det har de gjort och det kommer det att göras. Jag har aldrig vart någon målskytt men jag har ofta hört att det kan sätta sig i skallen på spelare som "normalt" sätt gör mål på sina lägen. Vändningen kommer på tisdag!

Jag har som vanligt på hösten problem med mina hälsenor och just nu kan jag inte spela alls. Känner att jag annars skulle vart i bra slag och är ruggigt sugen på att spela. Förhoppningsvis ger mina rehabövningar snart ett positivt resultat och jag kan börja träna ordentligt igen.

Återkommer imorgon och berättar lite om läget i laget.






Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0