Träning = Lyckopiller

Säkerligen känner fler människor som jag gör, att träna frambringar lycka och nya krafter. Skulle ljuga om jag sa att mitt senaste år har vart lugnt. Att vara tvåbarns far, make, lärare, spelare, tränare och skulle vilja hinna med att var mer vän, son och morbror har ibland gjort mig ganska stressad. Man har ett hus som skulle behöva skötas bättre, en bil som skulle behöva pysslas om mer, en c-uppsats som skulle behöva skrivas, tvätt som borde tvättas oftare, nya filmer som borde ses, ny musik som skulle behöva lyssnas på.

Inte ofta, men ibland känns det som om världen ska falla ned på ens huvud och man vill bara lägga sig ner under sitt täcke och aldrig mer kliva upp.
Men då finns det ett säkert sätt att hitta krafter till att börja brottas med vardagen igen, träning.

Träningens effekt på stress
- Minskar halten stresshormoner
- Ökar halten ämnen som gör att vi slappnar av efter träningen
- Ökar insulinkänsligheten som minskar risken för t.ex. diabetes
- Förbrukar glukos och kolesterol som frigörs av stress
- Ökar tillväxthormon som har en uppbyggande effekt i motsats till stresshormoner

Nu är det inte så att jag tränar fotboll för att slippa stress. Jag älskar att spela fotboll och tror att jag på något sätt fortfarande kan bli bättre. Och jag ÄLSKAR att tävla och den processen som sker i ett lag/en grupp där alla ska hitta sina roller och maximera den gemensamma kraften för att komma till ett mål.
Men en underbar bieffekt av fotbollsträningen är att jag blir så jäkla avslappnad och får alltid en massa energi av att träna. Jag kan komma hem efter en slitsam dag på jobbet och bara känna för att ligga i soffan och sura. En fotbollsträning senare kan jag gladeligen bestiga diskberget, skotta bort snön och bada dagiströtta barn. Den dag jag lägger fotbollsskorna på hyllan kommer detta att vara min drivkraft att fortsätta träna, min medicin för att hålla tröttheten och stressen borta. Men jag måste nog även hitta ett sätt att tävla på...tror att det bli Sverigeklassiker...men den dagen den sorgen.

Kvällens träning helt ok i en kall DINA hall. Tyvärr ett rejält manfall då många spelare är krassliga (inte konstigt efter helgens bakteriegryta i a-hallen), några jobbar och några har skavanker och rehabtränar.
"Ajaxtrianglar", "Barca" passningsövning, omställningsspel anfall-försvar-vila, "Sundsvallarn"" och efter träningen lite kombinationsstyrka.
Upp till varje spelare om man vill bli bättre när man kör övningar som man gjort många gånger förut och som ibland kan kännas "tråkiga". Varje gång man tar emot en boll fokuserat automatiseras rörelsen och man bli bättre. Gör det slentrianmässigt/slarvigt och stå still i utveclingen.

I helgen ska jag på en god vän och allsvensk fotbollsspelares bröllopsfest. Dax att leta tag i slipsen och stryka finskjortan...


Tjingeling!


Kommentarer
Postat av: Denka

Sverigeklassikern??? När, då får nog tävlingsmomentet och vinnarskallen användas till typ ....eeeh Lången istället!! :)

2011-01-17 @ 10:05:02
URL: http://denkologi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0