Söderhamns FF ska till division två!!!

Jo så är det! Men när det händer står skrivet i stjärnorna, gärna redan i år men att vinna en serie är alltid riktigt tufft. Som ni nu kanske förstått kommer denna blogg framförallt att handla om Söderhamns FFs A-lag men säkert även om andra saker som snurrar runt i min värld-musik, film, barn, fru, jobb, vänner och idrott i stort. Jag är Benny Dahlin, veteranen, gubben, gamlingen, kalla mig vad ni vill men spelar och delvis tränar SFF det gör jag, på fredag den 14e (mitt nummer!!!) 34 år ung. SFF är ett lag som jag själv var med och tog upp ur division fyra tidigt 90-tal och sedan har klubben pendlat mellan division tre och division två.

I ca 16 år har jag spelar seniorfotboll i SFF och innan det junior och knatte fotboll. 2009 skulle jag varva ned och spelade då i Trönö i division fyra en säsong. Säsongen blev så lyckosam, "Real Trönö" kallade någon oss då flera fina nyförvärv kom till klubben, att Trönö vann fyran och hamnade i samma serie som SFF. Även om jag hade en rolig tid i Trönö som var ett skönt gäng blev valet inte så svårt när SFF ringde och ville ha mig tillbaka i form som spelare/ledare. SFF hade då haft klubbens kanske mörkaste säsong med sju!?! ihopskrapade poäng och tre tränarbyten. Spelare var naturligtvis lessa, vem hade inte vart det, och jag visste p.g.a. en hälsensinflamation inte om jag skulle kunna spela fotboll vilken öppnade en chans till att vara assisterande tränare i SFF. Inget ont om Trönö men jag saknade också den inställning till träning som alltid hade funnits i SFF då jag vart där. Spelare som smäller på i träning, vill vinna, vill kämpa och hela tiden vill framåt.

2010 blev SFF femma i division tre Södra Norrland som vanns av Kvarnsveden som snuvade Falu FK på seriesegern i sista omgångarna. Falun gick ändå upp då något lag, Ersboda? drog sig ur seriersystemet högre upp.
Jag fick bukt med min hälsensinflamation (tack till excentriska tåhävningar) kom i fin form och spelade alla matcher utom en. Femma kanske låter som ett dåligt resultat av ett lag som kom från division två. Men då ska man ha i åtanke vilket sorts år SFF hade haft i tvåan. Jag ser det som att vi ifjol stoppade raset och i år ska vi börja snegla uppåt igen. För mig personligen blev säsongen knasig då jag både spelade matcherna och skulle vara assisterande tränare till huvudtränare Nåjde. Tyckte väl att jag gjorde båda saker halvdant och funderade mycket när jag var på och påväg in på planen.
Jag blev nominerad som en av hälsinglands tre bästa mittfältare på den årliga fotbollsgalan i Hudiksvall även om jag som bäst kom upp i rätt kapacitet spelmässigt i 4-5 matcher.

I år har vi fått in en kille som även var delaktig ifjol, då som lagledare, Henrik Åhnstrand. I år är det tänkt att Henrik, Nåjde och jag ska vara delaktiga i tränardelen men ha tydliga roller/ansvar. Jag ska mest fokusera på att spela och hålla i fysdelen av vår träning vilket känns skönt då jag fortfarande, med en dåres envishet, tror att jag kan bidra till att SFF gör ett kanonår 2011. (Jag vet att det finns skeptiker men dom som verkligen känner mig vet att gliringar om att jag är slut och liknande bara kastar virke i min eld och gör mig ännu mer motiverad)

Säsongen har just dragit igång tävlingsmässigt med kommunmästerskapet i futsal. (Vi har dock kört på bra även i december i vår egen borg, DINA hallen) Cupen vann vi förövrigt som vanligt, tredje året i rad och bucklan är nu vår.Truppen börjar bli klar och det ser riktigt lovande ut med en mängd hungriga, talangfulla nyförvärv till vårt redan skickliga gäng. Alla har blivit ett år klokare sedan ifjol och jag ser fram emot att blogga om vår väg mot en riktig positiv säsong 2011!

Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0