Försäsongen har startat!

"Stairway to victory"

Försäsongen i Sverige är ju som alla vet riktigt, riktigt lång. Igår började vår försäsong på "allvar". Träningen igår känn dock som som en parantes då vi hade kommit överrens om att ha en riktigt lugn träning. Att komma från en varm gymnastiksal och cupseger och komma direkt till DINA hallen för att blåsa igång med aerob fysträning direkt skulle bli tungt mentalt. Igår hade Nåjde enkla passningsövningar och en avslutstävling som visade sig vara så svår att den inte avgjordes förräns ca skott nr 80. Givetvis var det vi i lag "äldre"som vann efter att Victor prickat in enda?! målet i tävlingen. Sedan spel som av olika anledningar blev mkt ljummet.

Ikväll började vi att ta första steget på "trappan". "Trappan" är ett konditions och styrke program som går ut på att vi ska stegra vår belastning i träning i sexton trappsteg. Varje vecka är ett trappsteg och således sträcker sig trappan från v.1 till v.16 då vi har seriepremiär. Vi har lyxen att träna i DINA hallen på konstgräs och tiden då SFFs A-lag var ute i snön och sprang intervaller mellan lyktstolpar eller på curlinghallens betonggolv är tack och lov förbi. Nu kan vi träna konditionsträning och göra det så fotbollslikt som möjligt med bollmoment och spelmoment. Vi kommer att pulsera träningen och stegra belastningen i tre veckor för att sedan ha en "återhämtningsvecka" där vi har lite alternativa fysövningar, kommer att bli allt från vattenaerobics, functional moves, spinning, boxcersise m.m. Denna vecka blir alltså lugn och slitna kroppar ska få lagas, byggas på och bli starkare.

V.11 kommer att bli den vecka då männen kommer att skiljas från pojkarna...då ska vi nämligen fixa 96 minuter intervallminuter i hallen. Min filosofi är att ska man orka en fotbollsmatch ska man fixa att hålla igång i intervaller i samma tid. Den första trappan var 36 minuter, inte ens en halvlek och den kändes nog rätt tung för vissa....Kan villigt erkänna att jag själv har en bit kvar till dit jag vill vara, det skyller jag på julhelgerna...

Tävla ska man göra så ofta som möjligt och en av kvällens stationer innehöll spel 2 vs 2 med målvakter. Naturligtvis poäng till de som vann flest matcher och varför jag berättade detta kan väl alla förstå =) Tilläggas ska att jag spelade/sprang med Pontus Ollson, passningsguden. Man måste ÄLSKA att vinna!

Den aeroba delen av fysen har vi tisdagar och på torsdagsträningen är alltid några minuter i slutet av träningen vigt åt gemensam styrka, ofta kombinationsövningar där vi jobbar två och två.
Alla spelare har fått upplägg som de ska köra på "vårt" lyxiga gym active på helgerna.

Jag är alltså fysansvarig i år och jag tänker inte chansa. Rengsjö väntar på Solrosen i seriestarten v.16 och då ska jag/vi vara säkra på att vi konditionsmässigt, explosivt, spänstigt och styrkemässigt är så starka som vi kan vara. Med fysisk styrka kommer mental styrka....

Så här tränar vi nu:
Måndag: Fotboll
Tisdag: Fotbollsfys
Onsdag: Fotboll (kan vara vila ibland)
Torsdag: Fotboll + styrka
Fredag: Fotboll
Lör alt. Söndag Active

Låter mycket för ett division tre lag? Det är för att vi inte vill vara det......

Gäller för spelare att äta rätt, sova rätt och leva rätt för att ta till sig denna träning. Om man inte klarar det är man i fel klubb.

Igår när jag hämtade Selma på dagis stod hon och sköt med en plastboll mot en vägg och skrek jaaaaa måååål!
Hon tillbringade helgen i idrottshallen och hade sett hur glad pappa blev när vi gör mål. Min jänta, jag var så stolt så en tår tillrade på kinden...

Tjingeling!


Kommentarer
Postat av: Denka

Vem är hennes pappa? ???

Jag tänkte på att hon sett honom göra mål?

2011-01-17 @ 10:07:30
URL: http://denkologi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0