Brottning och en fin utmaning

I veckan har vi haft besök från Söderhamns Brottarklubb i skolan. Fritidsbarnen fick ta del av brottning, klubben, se hur en träning kan se ut och även testa lite grepp och kullerbyttor. Många stora ögon och några hade t.o.m. letat sig till en träning dagen efter, riktigt kul. SBK lade ut mattan tidigt så jag hann själv köra två pass brottning med femmorna och det sitter i en del sedan jag själv brottades. Mellan ca 7 - 12 års ålder brottades jag själv. Jag var rätt skaplig i tävlingar runt om i hälsingland, jag vann Faxecupen som var en rätt stor turnering i A-hallen med brottare från hela Sverige. Men direkt då det blev större tävlingar vägde jag lite för mycket och mötte ofast äldre brottare plus att jag tyvärr inte hade psyket för en individuell sport, jag var ofta sjukt nervös inför matcher och en riktigt grinig förlorare. Några omklädningsrum fick en om-möblering efter någon förlust kommer jag ihåg....
Men träningen man får av brottning i den åldern tror jag har stor del i att jag inte vart speciellt mycket skadad.
Grymt bra grundträning i både kondition, styrka och en smidighet i fallsituationer. Det låter nästan overkligt hur tufft vi tränade i den låga åldern och många skulle nog inte tro om man berättade vad vi gjorde på träningarna.

Vi kör ju en del "brottningsinspirerad" träning på Torsdagar efter fotbollen, ca 30 min. Det känns bra nog nuförtiden men ta det gånger tre och då kan man förstå hur en brottare har det på träningar...

Igår ett spelpass i DINA hallen. Tyvärr stort manfall även detta pass men spel sex vs sex räckte det till. Fredagar är en lång dag för mig och mitt humör är något svajigt dessa träningar och mitt tålamod, som oftast är mycket stort, är i dessa träningar minimalt eller obefintligt har jag märkt...Kul att spela dock.

På söndag har vi årets andra träningsmatch, mot Strömsberg i Sandviken. Strömsberg var ett topplag i division två ifjol och har i år vunnit tidningscupen i Sandviken samt vunnit mot AIKs juniorer med 3-2. Conny Asklöf, f.d. SFF tränaren tränar laget i år.

Adam, Emil, Danne, Martin, Micke, Simon,Victor, Anton, Felix, Robert O, Besse samt Niklas är tyvärr otillgängliga för spel denna match. På detta kan man se på två sätt:
1) Det är synd om oss som lag då säkert vissa av dessa spelare hade funnits i en startelva mot det tuffaste motståndet på försäsongen
2) Vi som finns tillgängliga får chansen att stärka våra aktier till kommande matcher.
Jag är allt som oftast positiv och väljer alternativ 2, gäller för alla som spelar att visa att man ska göra just det, spela. Vilken jäkla tur att vi har den trupp vi har i år, för elvan vi ändå sätter i spel ser bra ut!

En natt på skytten med kidsen denna natt, frugan på galej och jag behöver sömnen och vill inte bli störd på natten.
Idag bli det ingen träning....möjligtvis lite skidor.

Imorgon match, jag laddar med denna (trots vänsterbacksplatsen):
http://www.youtube.com/watch?v=fjAVh6Z8OG0&feature=fvst


Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0