Otroligt imponerad...

..var jag av Bilbaos utskåpning av United förra veckan på Old Trafford. Sällan har jag längtat efter en match så mycket som till gårdagens. Bilbao - United (3-2). Var förra matchens otroliga insats, som jag nu sett några gånger, en tillfällighet, en dålig insats av United, underskattning?, spelade Bilbao över sin egen förmåga för en kväll? Efter gårdagens match är jag säker. Bilbao är ett fantastiskt lag och har en fantastisk tränare. Gårdagens match var återigen en total utskåpning av mitt "favoritlag" United. De hade inte en chans. Uniteds spelare såg ut som skadade fluglarver som blir anfallna av rödmyror varje gång de hade bollen. Bilbaos spelare såg hela tiden ut att vara två, tre ,fyra vs en. Uniteds spelare såg återigen klumpiga ut. Rooney och Hernandez kanske hade kunnat slagits om en plats i Bilbaos startelva. Sådana som Rafael, Cleverley, Jones och Evans i United ser faktiskt inte ens ut att platsa på Bilbaos bänk. Är det sådan här stor skillnad mellan Spanien och England nu?!?! United har några tunga namn borta, MEN, ska det vara sådan här skillnad? RIKTIGT roligt att se Bilbao, både då de inte har boll och då de har.

Ifjol blev jag lite kär i Dortmund då jag såg dem några matcher. Fart och fläkt och ett spel efter backen med och en vägran att tjonga fotboll. Aggresivt försvarsspel. I år heter de Bilbao. Tack för uppvisningen.

Jag är inte en sådan som kan allt om alla lag, alla spelares/tränares namn och klubbtillhörigheter. Jag är faktiskt inte speciellt intresserad av det, har aldrig vart. Jag gillar det taktiska, tekniska, fysiska och inte minst det mentala spelet i fotbollsmatcher. Har aldrig vart fanatisk i att hålla på något lag. Förutom möjligtvis Leksand i hockey.
Nu har jag p.g.a. av tillfälligheter upptäckt Bilbao. Ett lag som jag aldrig ägnat en tanke förut, med en tränare som kallas galen, bara en sådan sak.



Guardiolas hyllning

Marcelo Bielsa och hans Athletic Bilbao chockade Europa med sin överkörning av Manchester United i Europa League.

Nu hyllas 56-åringen som bäst i världen av Barcelonas manager Pep Guardiola.

– Vi kan lära av honom, säger Guardiola.

Athletic Bilbao spelade ut Manchester United i båda matcherna av Europa Leagues åttondelsfinal och vann med totalt 5-3. En gladfotboll som överraskade många.
Bakom spelidén står Marcelo Bielsa, kallade ”galningen” och många gånger ifrågasatt. Efter triumfen i Europa hyllas 56-åringen nu av Barcelonas Pep Guardiola.

”En gåva till fotbollen”

– Just nu är Bielsa den bäste coachen i världen. Det kommer bli underbart att spela spanska cupfinalen mot Athletic, säger Guardiola och fortsätter:

– Vi ska vara glada att Bielsa är i La Liga så att vi kan lära av honom. Deras avancemang är en gåva till fotbollen.

Athletic fortsätter nu Europa League-spelet med kvartsfinal mot Schalke. Barcelona är i sin tur kvar i Champions League där de ställs mot Milan i kvartsfinalen.

 

 

 

 

 

SFF har ledigt i helgen. Nästa helg åker vi till Borlänge för att hämta hem en ful prydnadsgubbe.

 

 

Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0