Eufori och topp fyra i Sverige!!!

Jag vet, stora ord. Lätt att detta blir pretentiöst. Storm i ett vattenglas kanske för somliga. Fisar i rymden.
Men jag tycker verkligen om futsal. Jag har inte ljugit när jag skrivit att jag tycker det, före fotboll och badminton, är den roligaste sporten jag själv lirat och även att titta på. Nu är vi, efter ett drama som skulle kunna platsa i den första Hollywood rullen som skrivits om futsal, återigen topp fyra i Sverige i denna sport. Sjukt roligt att vi har dessa spelare i SFF som gör detta möjligt!!!

SFF - Lira 6 - 3

SFF - Kubikenbortg 3 - 2

Om jag var riktigt glad efter förra helgens klapp - klapp spel och MASSOR av mål och kvalitee är jag ÄNNU mer glad ikväll. Idag gick det INTE på räls. Det gick lite troll i spelet. Fungerade inte stundtals i anfallsspelet. Lite stolpe ut på allt som gick in förra helgen Vi hade en tuff första 20 minuters period mot Lira där vi inte kom igång i offensiven. Defensivt är jag sällan orolig nuförtiden, förutom då i omställningar, där vi inte "dödar" anfallen i vilka Lira satte två bollar mot oss. Men att vi vinner dessa macther, när inte allt rullar på spelmässigt, visar på KARAKTÄR i laget hos spelarna. Det gillar jag.

Vi kom dock igång något i andra halvlek mot Lira, är det bättre laget, målen trillar in och vi vinner välförtjänt utan att glänsa (förutom då i några byten).

I den andra matchen möter vi Kubikenborg som vi fick lyxen att se mot Lira där de sprang sönder det trötta Luleå laget, som gjorde misstaget att spela med ett högt press spel och Kuben vann på rapphet, några tekniska spelare och full fart framåt.

Att detta skullle bli den största utmaningen hittills i SM, Ervalla kanske undantaget, syntes lång väg.

Men vi bjuder inte på mycket i denna match. Precis som vi måste spela mot fartfyllda spelare som detta. Kväva ytor att springa från oss i, jobba tight som ett lag, maxlöpningar hem, osexigt kanske men den försvarstaktik jag trott på (nästan) hela tiden i sm sedan vi började futsalsäsongen.

Matchen otroligt jämn, Kubikenborg hade gått vidare till Falun och SM finaler på oavgjort. Vid underläge 1-2, Simons vänsterfot hade kvitterat för oss efter en solorusch , drar Kuben i samma sekvens på sig två ur deras synvinkel taffliga frisparkar, nr 5 o 6. Lundström sätter tiometaren bakom en jättekille i målet hos Kuben. Vi måste gå för vinst vid 2-2, matchen böljar och Alex gör några fina räddningar och så även motståndarmålvakten. Lundström missar tiometare nr.2 och när 1.30 återstår plockar jag ut Alex och spelar med Henrik som flygande målvakt. När bara 40 sekunder återstår får vi läget. Henrik till Robin som visar underbar spelförståelse och inte skjuter utan spelar Lilla, som listigt smygit upp vid bortre stolpen och bredsidar enkelt in bollen. Svart. Ridå. Glädje. Nervositet. Eufori. Sjuk känsla.

Sekunder återstår men Kuben kommer inte närmare än ett farligt frisparksläge då 1 sekund återstod.
Ännu en saga i SFFs futsalhistoria var skriven.

Jag och Henrik var på läktaren. Vi reagerade lite väl mycket efter en, i våra ögon, klar frisaprk och chans från 10 meter. Ursäkta för detta beteende om vi skrämde någon. Ibland blir glöden eld och tar över hjärnan.

Domarna mycket proffsiga annars tycker jag. Och roligt då de berömde oss och Kuben i halvtid (utan att de visste att jag hörde) äntligen en match med taktisk futsaltänk sa de, RIKTIGA futsal domare. Fin komplimang till oss.


Vi är vidare, jag är oerhört glad idag. För mig är det stort att vara i Falun i slutspelet i Futsal. MÅNGA riktigt bra lag har blivit utslagna.

Tack killar o ledare i SFF. Inatt kommer jag ha svårt att sova, hög energi/adrenalin nivå. Men hur jäkla trött jag än är imorgon kommer jag att gå till jobbet med ett leende...


"Denka" på plats och här är hans ord om våra matcher:
http://denkologi.blogspot.com/

Roligt med folk som skriver om våra matcher och här tycker jag Dennis beröm och kritik ligger på en nivå som inte känns önödigt tuff/vinklad (Trönö ville dansa=)) . Roligt att läsa.
Förstår att det ibland ser ut som vi backar hem och bara är destruktiva/ kanske till och med fega. En liten inblick i varför jag i år tryckt på detta spel fick vi när Kuben gör 2-1 direkt då vi tvingats till våra höga press och jakt på ledningsmål vid 1-1. Ett långt uppspel i en yta som inte finns när vi är "tråkiga", 1 vs 1, en snabb spelare med kvalitee som denna gång mötte en spelare som var trött och helst skulle bytt, mål till motståndaren. Sedan förstår jag att man kan spela högre försvarsspel på massor av olika sätt. Men i SFF har vi spelat Man-Man spel sedan Chappas tid. I år har jag infört ett tänk som jag trott skulle ta oss en bit i sm med de spelare vi har nu.

Hade vi lagt mer ännu mer träning på ett högre press spel kanske vi inte släppt in två mål mot Kubikenborg. Jag tror vi hade släppt in fler. Kanske hade vi haft bollen mer. Kanske vi hade gjort fler mål. Jag vet inte och vi kommer aldrig veta.

Så här skriver Lira BK om oss, de har alltså också tagit sig en bit i sm:
Tyvärr förlust med 6-3, vi mötte ett Söderhamn som backade tillbaka mer än vad vi är vana vid så vi hade rätt mycket boll men dom var ruggigt snabba i kontringarna.

TOUCHE!

Det jag kan, med total övertygelse, är att vi med ett högre presspel skulle bli lurade upp på läktaren mot ett skolat futsallag, typ FC Ibra.....Den 11e februari möter vi dessa lag. Släppa in lite mål, ta tillvara på de lägen vi skapar. Vår chans enligt mig. Men om vi har haft allt att vinna dessa två helger, vad ska vi då inte ha den 11 e februari? ALLT från och med nu är en jävligt underbar bonus!

Vi är ett division fyra lag från hälsingland. Vi måste spela futsal som ett sådant. Vi har visst "riktigt" futsaltänk. Men vi har för lite tid att bli ett riktigt skolat sådant. Vi måste enligt mig vara "Tråkiga", vattentäta bakåt samt jobba för att ha vass kvalitee då vi har boll, där kan vi vara bättre än idag!

Som sagt, nöjd får man aldrig vara.....

Sista gången jag "försvarar" vårt spel/tänk, jag förstår precis hur det ser ut från sidan också. Nu har resultatet visat att vi inte vart helt ute och cyklat. Vi är där vi/jag ville vara.


Symposiet i Sundsvall på lördag. Tony Gustavsson höjdpunkten. Brinner för fotboll i både kroppsspråk och tänk, härlig instruktör som verkligen kunde engagera den grupp han visade sina övningar med.

Men ska jag vara ärlig och utan att låta kaxig/dryg på något sätt, MYCKET av de övningar/tänk som Tony körde i sin Tici Taca har Henrik redan kört med SFFs A-lag och så även jag med mina specialidrottselever i skolan. Handlar mycket om att kunna göra tekniska moment i matchlika situationer med taktiska inslag samt "awareness" inslag. Fort bort från isolerad teknikträning. Våra spelare och mina elever skulle känna igen allt det Tony visade upp den första halvan av det praktikpass som jag såg.
Spel i vinklar, snurrande huvuden, spel efter marken om man kan, spel "igenom" lagdelar vid läge. Just vinklar och awareness mycket som Henrik jobbat med i laget och jag på skolan. Något som Crille i Häcken också snackade mycket om som de jobbade med. Roligt att få bekräftelse på att detta inte är något Henrik, och till viss del även jag, bara svamlat om och tyckt/tycker är viktigt.

Dock körde han något som kommer att bli jäkligt fint för oss att "låna" och pröva i år. Medel/Tankar för att förbättra/tydligöra vårt djupledsspel denna säsong. Något jag tycker vi haft brister i några år.
Tony tydligjorde hur man kan instruera och få spelarna att tänka i den del av spelet som ju faktiskt ofta är det som avgör matcher.


Men i år ska vi inte heller glömma bort intensitet, fart, inställning och förmåga att slå sin motståndare i anfall och försvar. Lyckas vi med detta tror jag på en ljus sommar.



Veni Vidi Vici

Återkommer imorgon med spelarpoäng/kommentarer, men ikväll är alla SFF spelare hjältar!


Tjingeling!



Kommentarer
Postat av: Denka

och som jag sa förut......så som jag tränat i tio år :)

2012-01-22 @ 22:22:50
Postat av: Johan E

Grattis till SM-finalen jävligt skoj.

2012-01-23 @ 06:58:06
Postat av: Chappa

Grattis Benny till en superbra helg.

Segraren skriver alltid historien.

2012-01-23 @ 07:17:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0