15 minuter kapningar och 20 olyckliga sekunder

Den text jag skriver nu handlar inte om att prata bort förlusten mot Heby. Det svider men jag måste köpa att vi förlorar en på förhand svår bortamatch. Vi släpper in två mål och gör ett då förlorar man. Men jag är så JÄVLA upprörd över hur Heby tillåts starta denna match.

Adam

Tommy  Simon   Martin    Dahlin

Robin  Viktor

P   Lundström     Holm

Stefcho

Avb: Mackan, Felix, Alex, Ivan, Besse, Pontus

Det blev förlust i bortmatchen mot Heby. I en match där vi har 20 olyckliga sekunder och där Heby vinner matchen efter att helt enkelt sparkat oss sönder och samman den första delen av matchen.  Jag älskar tufft och hårt spel men då spelare konsekvent kan komma sent in i dueller och fullfölja uppåt 10 gånger utan att det blir några varningar eller som det skulle vart i detta fall utvisningar, ja då är det bedrövligt.
 Robin hamnade på sjukhus efter en axel som hoppar ur led, detta i det minst allvarliga överfallet, Lundström fick plocka dobbar ur huvudet efter en De Jong spark i skallen och Tommy Nordhs fotknölar ser nog ut som fotbollar idag efter att spelare ständigt hamnat på efterkälken och sparkat på allt utom bollen.
Efter alla dessa frisparkar tror jag ett gult kort hade delats ut och det var till mig. Ett helt korrekt gult kort som aldrig hade tillkommit om domaren lagt en normal nivå i matchen från start. Men man tar ju seden dit man kommer....

Från tidningen Sala Allehanda:
Söderhamn försökte hela tiden vårda bollen och breddade bra, men saknade ofta udd i anfallen. Det blev en gnällig och småful första halvlek.
Heby visade stundtals upp ett mycket dåligt passningsspel och förlorade en hel del närkamper på mitten. Glädjeämnet var försvaret som sattes på svåra prov då gästerna jagade en kvittering mot slutet
-Nej, det här är för dåligt av oss. För många av våra spelare är inte i matchform, säger Hebytränaren Henrik Alriksson.


När Robin just burits ut på bår gör Heby 1-0 efter att vi tappat bollen vid halva planen och en Hebyspelare kan göra ett inspel snett bakåt till en lagkamrat som kan bredsida in bollen. Jag har en del i det målet då jag tar ett felbeslut att överlappa Holm på egen planhalva och på så vis skapar en situation där vi kan tappa bollen och jag är inte i backlinjen när hemmalaget vinner bollen.
Domaren blåser igång, vi tappar bollen centralt direkt på avspark och en Hebysplare passar en fantastiskt precis passning i luften till en lagkamrat som lobbar bollen på volley över Adam. 15 minuter kapningar och 20 sekunder bra fotboll räckte för Heby att ta tre poäng denna match...tyvärr
Vi skapar 3-4 fina lägen till mål i första halvlek där Victors är klart vassast. Efter en frispark från Simon lämnar målvakten retur och Victor störtar fram men missar allt öppet nät och skjuter utanför krysset.

När domaren väl visat det gula kortet till hemmaspelarna lugnade de ned sig i slutet av första halvlek.
Spelmässigt gör vi en bra första och en riktigt bra andra halvlek. I andra halvlek vet jag inte om hemmaspelarna blivit tillsagda att sluta dra på sig frisparkar eller om de helt enkelt inte orkade sparka ned oss längre. Vi hade 45 minuter anfallsspel i andra halvlek och Heby sparkade bort bollen i panik eller kom i enskilda dribblingsattacker en och en som vi redde ut varje gång. Vi kvitterar efter en inåtskruvad frispark där jag får bollen precis dit jag vill ha den och Pontus knoppar in den.

Att vi inte gör fler mål på alla lägen får vi ta på oss och därför vinner vi inte matchen. I bussen efter matchen räknar jag chanser som direkt dyker upp i huvudet och det är 11 st. Holm har några fina lägen, några RIKTIGT heta lägen i slutet av matchen Lundström nickar tre gånger strax utanför, Viktor och inhoppande Ivan skjuter två volleys som lägger sig på målburen stax över ribban.

Statistiken avslöjar också hur det såg ut i matchen:

Heby AIF - Söderhamns FF
Avslut på mål: 5 - 10
Avslut utanför mål: 4 - 6
Hörnor: 4 - 6
Frisparkar: 8 - 18

Klena tröster:

Reportern som pratade med Henrik tyckte vi var det bäst spelande laget han sett på Tegelvallen på åratal..vi var enligt honom bättre än Selånger

Vi skapar chanser både centralt och från kant. Vi får våra offensiva spelare i mängder av lägen där de är rättvända mot Hebys försvar. 

Heby tillåts skapa tre chanser i matchen.

Vi jobbar oftast metodiskt för en kvitteringen, inte så många panik-lång-lycka-till bollar

Vi har en ork som INTE hemmaspelarna har och det var riktigt kul att spela efter matchens första kvart.

Tycker vi spelmässigt gör en mycket bättre match än mot Rengsjö och skapar mycket mer offensvia lägen

Som sagt klena tröster, Heby hade tre poäng efter matchen och vi noll...

Varför vinner vi då inte?
Fotboll går ut på att göra mål och det är ju också det svåraste i sporten, att sätta dit bollen i de lägen man skapar.
Vi gör två misstag och blir straffade i dessa men "normalt" (ett ord jag inte tror många i Heby förstår) gör vi 4-5 mål på de lägen vi skapar.
1-4 hade speglat matchbilden...
En annan domare hade visat åtminstonde ett rött kort i denna match i dess första skede och då hade vi alla fall inte förlorat.

Heby har en fantastisk konstgräsmatta och det var det positiva intrycket jag tar med mig från Heby....
Får de spela fotboll på detta sätt på sin hemmaplan tror jag att många lag får det svårt i denna match.

Ingen i vårt lag behöver skämmas för sin insats i denna match, ingen "faller ur ramen".





Personligen spelar jag vänsterback och tycker jag gör det helt ok.
Orkar komma med i anfallen och tycker jag värderar bra i matchen förutom i en situation då jag istället för att erbjuda Holm ett överlapp skulle stannat hemma och erbjudit ett tillbakaspel. Slår några bra inlägg, vinner mina nickdueller och har en bra procent i passningar. Men hur det går enskilt spelar ju ingen roll så länge vi som lag inte vinner. I Rengsjömatchen tyckte jag det gick bedrövligt och i denna är jag för en gång skull relativt nöjd med min insats men då har vi inga poäng, värdelöst.
En positiv sak är i alla fall att jag jobbade in ett assist. Jag ska göra fyra assist eller ett mål innan jag får raka mig nästa gång....i vilken division jag gör dem kommer ej spela roll.

Övriga resultat:

Sjötull - Hille 1 -1
Helt i sin ordning, tvä jämna lag

Rengsjö - Avesta 5 -1
Helt väntat och Rengsjö har fått en bra start och vunnit de matcher de ska. Mött Avesta och Brynäs, två lag jag tippat sist och näst sist i serien och tog en pinne mot oss.

Edsbyn - Selånger 1 - 9 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hmm, vafan är detta sant? Edsbyn i sin hemmaborg där de normalt är ett svårt lag att möta. Selånger har vunnit serien redan...bara att hoppas att de själva redan tror det också. Vi hade ju en liknande upplevelse mot Falun ifjol och vi vet hur man känner sig efter en sådan käftsmäll.

Nya tag och denna vecka
Träning mån, tis, Onsdag dm match mot Delsbo, träning fredag och match mot Brynäs borta Lördag. 

Tjingeling!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0