Cuptankar och jag är en idiot

"Jag är en idiot som aldrig förstått
att förråda en vän är det värsta av brott
Jag skrattar inte längre Jag mår illa när Jag ler
Jag lämna dig till vargarna och bara gick min väg"
-Thåström

Varför börjar jag detta inlägg med ett referat från en grymt bra Thåström låt?
Det kommer jag tillbaka till senare i texten...

Sommartidscupen i Borlänge är spelad och för vår del är det den tredje i ordningen. Första året SFF spelade cupen var jag i grannbyn men då slutade vi bland de sista. Ifjol vann vi turneringen efter att ha slagit Kvarnsveden i finalen och i år tog vi med oss bronset hem till Hällåsen. Cupen började riktigt bra och vi spelade ut division fyra laget Mora efter noter, matchen slutar 2-0 men hade kunnat sluta med några fler mål för oss. I andra halvlek tar sig inte Mora över till vår planhalva och vi får träna anfallsspel och gör det bra tills det att bollen ska in i mål. Holm spelar fram P till ettan och jag skjuter ett inlägg till Holm till tvåan. 

I vår andra match möter vi division tre laget Ludvika som vi vann över med 3-1 i en träningsmatch i Sandviken för några veckor sedan. Denna match är relativt jämn i första halvlek men där vi tar ledningen genom Holm efter att jag hittat honom med en lång passning bakom Ludvikas backlinje. Hela matchen präglas tyvärr av en domare som gjorde allt annat än en stabil insats. Först en Ludvika straff i en hörnsituation då han hittar något oschysst av en SFFare någonstans långt ifrån boll och matchsituation, märkligt och något som skulle innebära 10 straffar per match om alla domare dömde så.
Blom räddar dock straffen fint. I andra halvlek kvitterar Ludvika och tar sedan ledningen. Domarens nivå och attityd till oss spelare har skapat en tråkig och hetsig stämning på planen och jag går först för hårt in i en duell, jag tar bollen men satsningen är för tuff och jag får gult kort. Sedan får jag en muntlig varning efter en bensax innan jag får mitt andra gula kort efter en osmart kapning. Ludvika gör sedan två mål till och jag känner mig såklart som en svikare eller "en idiot" som lämnade grabbarn till vargarna...ok, en lite väl dramatisk liknelse men kul var det inte och jag fick skämmas.

Vi blir då tvåa i gruppen och får möta Kvarnsveden i semifinal. Kvarnsveden som vann vår serie ifjol och har värvat en del förstärkningar till i år. En på pappret tuff uppgift för oss som då hade 13(!) spelare otillgängliga för spel från A-truppen. Victor fick problem med hälen och jag var avstängd plus alla spelare som var hemma.
Med det i åtanke gör vi en riktigt stark match, ligger under i halvtid med 1-0 efter en hörna men är det spelförande laget. I andra halvlek blir det riktig rock`n roll fotboll och matchen slutar 4-2 till KIK och då har Stefcho först satt en straff och sedan tyvärr missat en. Mackan gjorde vårt första mål som betydde 1-2 efter en frisparksretur från Lundström.
Tyvärr släpper vi in tre st mål på fasta situationer och där måste vi bli starkare. Ändå en bra prestation spelmässigt av den mycket unga startelvan.

Matchen om tredjeplatsen spelades mot Ludvika som förlorade sin semi mot Tunabro. Vi var riktigt revanschsugna efter debacklet dagen innan och med elva man på planen i 60 minuter spelar vi nästintill ut Ludvika och vinner tillslut med 4-2, SKÖNT!! Första målet Felix efter ett inlägg från mig, tvåan gjorde Mackan efter fint väggspel med Stefcho, trean Mackan igen efter en passning från mig och en fin, lång rusch med bollen av Mackan som med kramp i vaderna ändå visar härlig kyla. Fyran och spiken i kistan från Felix efter inlägg av Tommy. Mackan och Felix får avgöra bronsmatchen med två mål vardera och det var extra kul att två nyförvärv gjorde såna fina insatser. 

Här en kort sammanställning av de som var med och det positiva, det som kan göras bättre eller annorlunda tar vi inom stängda dörrar...

Pee – Gör fina insatser som offensiv ytter, "rejäl" som mor min utrycker det och P är något av en favorit till mor min
Tommy – Speedig som vanligt och slutar aldrig att springa, ett ass.
Victor – Fin insats mot Mora men sedan skadad
Simon – Klippa som mittback, fina fötter och följsam, fixade straff mot Kvarnsveden
Robert L – Kommer med mer i spelet som central offensiv fältare och är jobbig för motståndarna med sin fart
Holm – Het målskytt och lurig, två mål och ett ass på två matcher
Robin – Bollvinnare och stabil i mitten, luktar mer och mer 2009 års form...
Benny – Usel som central fältare mot Ludvika i andra matchen men nöjd med insatserna som vänsterback. Fyra ass 
Adam – Bra insatser i sina två matcher, stabil i spelet med fötterna och gör några bra räddningar.
Emil – Spelade alla matcher och gör det bra, snabb och växer för varje match.
Felix – Två mål i bronsmatchen och även Felix växer i varje match han spelar.
Alex – Straffräddning och några riktigt fina räddningar
Stefco – Lurig spelare som även han växer in mer och mer i kostymen, ett mål och ett ass.
Anton – Mycket bra insats som vänsterback i den svåra matchen mot Kvarnsveden.
Mackan – Ett litet genombrott i den vita tröjan och gör några riktigt granna saker, speciellt i sista matchen. tre mål 
Martin Jonsson - Får en del speltid och visar att han går en fin framtid till mötes. Otacksam uppgift mot Ludvika i första matchen men bra i andra mot Ludvika.
Terje Wejl - "-14 år och bäst på planen!" som Simon uttryckte det. Succe för Terje som först gör ett kanoninhopp när jag blir utvisad och spelar sedan två matcher från start som central fältare och är riktigt bra, kul!
Måns Ekholm - Hoppar in och visar ingen respekt för det ofta mycket mer rutinerade motståndet.

Henrik, Nåjde och Per ska såklart också ha beröm och får det hela att flyta smidigt och funderar, knådar, fixar och donar.

Helgens tröttaste: Adam sov över samlingen...och då kunde han inte skylla på klockomställningen!
Helgens sjukaste 1 : Mackan bjuder på en spontan stringkalsong show i omklädningsrummet
Helgens revansch: 1-4 blev 4-2 när matchen spelades med domare och elva mot elva, Ludvika fick svälja sitt hurrande efter första matchen...
Helgens godaste: Maten på hotellet var lika god i år.
Helgens sjukaste 2: Henrik tar en lång varm, ångande dusch på kvällen och 06.00 på morgonen har brandlarmet gått i vårt rum och en karl knackar på och frågar om vi rökt på rummet.
Helgens sångare: Mackan läskar sig i bussen på ALLA mainstreamlåtar på RIX...
Helgens lika som bär: Lundström och den där spelaren i .........................ok, Liverpool....


Helgen får ses som positiv även om vi såklart vill vinna turneringen. Men vi är just nu oerhört sjuk/skade drabbade och med det i åtanke gör vi det bra. Vi är det näst bästa laget i turneringen, Kvarnsveden får ses som bättre även om vi spelmässigt är lika bra som dem i den matchen. Skillnaden där låg i att de är riktigt tunga på fasta situationer och det är en viktig del i spelet det med. Nu vet jag inte vilka som vann finalen men blir oerhört förvånade om det inte blev Kvarnsvden efter det jag såg av Tunabro.

Till veckan tränar vi tisdag till fredag och sedan matchar vi mot Delsbo i hudik på Lördag. Efter det ska vi göra något roligt tillsammans och nyförvärven ska få ta det sista lilla klivet in i "the circle of trust" i SFF (Tiitade på "Släkten är värst" på hotellrummet).

Alltid skönt att komma hem när man har tre brudar som väntar hemma och kastar sig famnen på en, nu ska jag sova några timmar sedan väntar DINA hallen och morgonpass med spec.idrotten.

Tjingeling!


Kommentarer
Postat av: Denka

underbar uppdatering... Det gillas...

Dock så tror jag inte att Marie slängde sig i armarna utan förmanade bara om vad hon gjort nu under helgen så att veckan kommer bli tuff för dig :)

2011-03-27 @ 23:43:40
URL: http://www.denkologi.blogspot.com
Postat av: nrfjorton

Du läser mig som en öppen bok Denka...nu är det min disk, min tvätt, mina läggningar, min dammsugare.... ändå ett billigt pris för att lira boll! Skojar såklart, min fruga är snäll =)

2011-03-28 @ 10:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0