God Teknik, taktisk smartness, individuell show och en stor vilja att vinna!

Visar vi prov på detta i Januari blir det en fin månad att ta avstamp i mot fotbollssäsongen 2012. Och nej, jag har inte glömt bort fotbollslaget Söderhamns Fotbolls Förening, vi är inte Söderhamns Futsal Förening även om jag gärna ser en sådan i SFFs organisation inom en snar framtid, men det är jag det =)

Fotbollen är ALLTID viktigast men futsal är rolig försäsongsträning och en chans till att tävla i mörka vintern!

Finns detaljer i futsalen som jag och Henrik vill att vi tar med oss till fotbollen.
Bl.a Att hitta rätt i positionsspel i försvarsspel. Att vara "kompakta" för att sedan kunna öppna upp ytor då vi blir bollförande lag. Att vara medveten vilka val man har att göra INNAN man får bollen. Att göra löpningar i anfallsspelet som underlättar för bollhållaren. Att kunna göra saker i hög fart, både indiviudellt och som lag. Att ha individuella förmågan att lösa situationer på planen. Och, inte minst, att kunna tävla och brinna för att vinna!

En vinnare är för mig en spelare som gör allt för att bli bättre och brinner för att vinna. Brinner man för att vinna vill man hela tiden bli bättre, man vill att lagkamraterna gör sitt jobb och är inte rädd att säga till någon som inte gör det. En vinnare blir förbannad då denne stöter på tillfälliga motgångar och blir BÄTTRE! En vinnare älskar att tävla och allra mest då mycket står på spel, blir ännu bättre i "heta lägen", finaler, straffsparkar o.s.v. En vinnare tittar sig själv i spegeln efter förluster och frågar sig vad denne kunde gjort bättre för att laget skulle vunnit. En vinnare kan skilja på personen och fotbollsspelaren och tar inte med sig "hett" snack på planen in i omklädningsrummet. En vinnare ställer krav på sig själv och sin omgivning. En vinnare tar hand om kropp och knopp då dessa är verktygen för famgång. En vinnare utstrålar och ger energi med sitt kroppspråk. En vinnare och en bra spelare är "kaxigt ödmjuk".....En vinnare gör sina lagkamrater bättre.

Detta är mina tankar om vad som är en vinnare. Någon som såg "Foppa" dokumentären?
Där har ni facit, "på den stora scenen"
Läser just nu också boken om Zlatan, där har ni en annan, även om han länge inte erkände det själv....
Jag säger inte att vi ska vara Foppa eller Zlatan, det finns några i vårt lag som har några av dessa egenskaper, men här finns mycket att förbättra.


Igår träning i flygstaden. Endast Felix och Victor som saknades av de som ska spela futsal och om jag var lite besviken efter onsdagens träning somnade jag lugnt och tryggt efter gårdagens. Kronan ramlade ned för några av spelarna, teknik och taktik börjar sitta och nu får det gärna bli tävling, vi är redo!


Nu ska jag försöka släppa lite på fotboll/futsal tankarna fram till måndag, det snurrar lite väl mycket bollar ibland, då vi kör i flygstaden igen 16.30. Sedan samma tid Onsdag och sedan ska vi spela KM.


Nu ska jag mysa och njuta av att vara LEDIG några dagar, lyxigt att kunna vara med sina brudar och hitta på saker man annars sällan hinner. Men vart är snön?


Tjingeling!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0